Markering av samenes nasjonaldag 6.2.18

Herlig feiring i barnehagen!

Som vi koste oss den 6. februar da vi feiret samenes nasjonaldag!

Vi tente bål ute i barnehagen, og husmoren vår serverte oss den samiske retten Bidos og nybakte rundstykker. Vi hørte på joik på stereoanlegget, og jammen prøvde vi oss på en liten joik selv også. Etter mat fikk vi prøve oss på lassokasting. Vi hadde nemlig laget et eget reinsdyr av vårt amputerte juletre og en tom eske som vi hadde malt brun og klistret øyne på. Det var veldig vanskelig å treffe. Vi må nok øve mer på lassokasting. Men det var veldig gøy!
Etterpå gikk praten som følger mellom noen av barna da de fikk spørsmål om hva vi hadde gjort, og hvordan vi hadde hatt det:

Vi har jo hatt fest!
Vi har jo feiret samenes dag. Samene har sko som heter skaller, og det er kjemeperart for skalle er jo egentlig et hode uten hår.
Vi har jo kastet lasso også. Ja! Også har vi spist julegrøt. Neida! Vi har spist rundstykker.
Også samenes yndlingsmat. Ja! Og den er det saus i.
Vi har hatt musikk også. Ja, svenskemusikk!
Nei, det heter joiking.
Vi har sett på ipaden også, og der joiket de jo.
Samene jobber med elger. Nei, forresten - reinsdyr er det!
Samene kom visst til Norge for 2000 år siden.

Vi fikk til og med noen linjer i amta.