Om barnehagen

Bjerkeveien barnehage er en foreldreeiet SA barnehage. Vi har fire avdelinger, to for barn i alderen 1-3 og to for barn i alderen 3-5. Vi er ca 62 barn og 20 ansatte i barnehagen. Avdelingene våre heter Marihøna, Maurtua, Vepsebolet og Skrukketrollet.

Vi ligger midt på Sogstiveien, men er ganske godt skjult bak Sogstieika barnehage.

Vi er opptatt av godt kosthold, og vi har egen husmor som serverer oss formiddagsmat, ettermiddagsmat og frukt hver dag.
Onsdager og fredager serveres det varmmat, med hovedvekt på fiskeretter. Hver tirsdag har vi havregrynsgrøt, og vi har ofte varmmat med på turer.

Vi har barns medvirkning og lek som grunnstener i måten vi arbeider på. Vi justerer oss etter hvor barna er og hva de liker, samtidig som vi lærer de å respektere hverandre og voksne.

Hver høst jobber vi med brannvern. Vi følger undervisningsopplegget "Eldar og Vanja" som er utviklet av samarbeidsgruppa for brannvern i skolen.

Vi har en egen kunstgressbane i barnehagen som brukes til alt fra fotballkamper til organiserte fellesleker som Haien kommer og Fisken i det røde hav.

Uteområdet vårt ble oppgradert med ny sandkasse og rundkjøring med bensinstasjon.

På jordet bak barnehagen har vi en egen gapahuk med bålplass. Der lager vi mat på bålet og boltrer oss på et stort lekeområde. Vi har vår egen sklie i terrenget, og det er en bitte liten skog der som er akkurat passe stor nok til å sette fantasien i sving, slik at vi kan gå på skattejakt i naturens eget skattekammer, og vi blir inspirert til å dikte og fortelle eventyr.

Barnehagen har egen førskolegruppe for de eldste barna to dager i uken, en dag med tur og en dag med skoleforberedende aktiviteter. Hver vinter har vi skiskole for førskolebarna i regi av skiforeningen. Både bussturen til skiskolen, og den gode opplevelsen med å mestre ski på bena er vinterens høydepunkt, og skigåingen smitter ofte over på de yngre. Derfor ser vi ofte høyt aktivitetesnivå på langrennski i barnehagen når været tillater det.
Førskolegruppa har Tarkus- trafikkopplæring hver vår, og de setter også opp forestilling til barnehagens sommerfest for foreldre.

Alle barnehagens avdelinger har tilgang på et stort utvalg av leker og spill i ulike varianter og materialer, og vi har vårt eget sanserom og førskolerom.

Se mer informasjon om oss i var årsplanog våre vedtekter, ligger og under fanen PLANER.